מדד המחירים לצרכן- חובה לדעת

האם שמעתם פעם את המושג מדד המחירים לצרכן? האם אתם מבינים איך הוא קשור אליכם?

היום, אחרי שאנחנו כמעט שנתיים במשבר קורונה העולמי, משבר האקלים ועוד סיבות שונות שגורמות להתייקרות של המוצרים הבסיסיים. מחירי קפה, שמן, דלק, ברזל ועוד מוצרים שוברים שיאים בהתייקרות שלהם.

האקלים משפיע על התייקרות על מוצרים בכך שחלקאות נפגעת, משבר קורונה העולמי פגע בתעבורה ימית והעברת סחורות: מחיר המכולה הימית עלה, חוסר בכוח אדם עקב המחלה, מה שמעלה את שכר העבודה ואת עלות הייצור וכמובן את המוצר.

מובן שהתייקרות הסחורות בעולם משפיעה באופן ישיר על ישראל.התייקרות זאת מגולגלת על חשבון הצרכנים

וכל ההייתקרות הזאת משפיעה על העלייה בסל המוצרים הבסיסיים וגם במשכנתה.

אחד המאפיינים החשובים של משכנתה היא הצמדה למדד המחירים לצרכן. הצמדה זו משפיעה על יתרת ההלוואה ועל ההחזר החודשי.אם המדד עולה-יתרת ההלוואה וההחזר החודשי עולים .חישוב זה מתבצע מדי חודש.

מדד המחירים לצרכן מחושב על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ונערך על פי סל המוצרים הממוצע הנקבע על ידי הלשכה,כ1300 מוצרים. המדד מפורסם ב- 15 לכל חודש ומתבטא בשיעור האינפלציה בישראל.

סל מוצרים זה מייצג את הצריכה של משקי בית בישראל .עלייה במדד משקפת את ההתייקרות במחיר הממוצע של סל המוצרים וזו אינפלציה ואז ערך הכסף של הצרכנים שווה פחות כי ניתן לקנות איתו פחות מוצרים.

המדד,כאמור כולל מעל ל1300 מוצרים המתחלקים למספר קבוצות ולכל קבוצה יש משקל משלה. משקל זה משתנה מעת לעת .הקבוצות העיקריות הן: מזון ירקות ופירות, דיור ואחזקת דירה, ריהוט וציוד לבית, הלבשה והנעלה, בריאות, חינוך תרבות ובידור, תחבורה ותקשורת.

חלק מהותי של כל בית בישראל הוא להוצאות דיור ,מדד המחירים לצרכן משפיע על מחירי הדיור ומחירי הדירות.חלק מהמסלולים במשכנתה מוצמדים למדד המחירים לצרכן שעלייתו תשפיע על קרן ההלוואה, ריבית וההחזר החודשי.

חשוב שתדעו, בנקים רואים יתרון במסלולים עם ההצמדה למדד המחירים לצרכן מכיוון שהמדד נוטה לעלות לאורך התקופה וכך הבנק שומר על ערך הכסף שהוא נתן לכם כהלוואה.

האם מסלול עם הצמדה למדד כדאי לכם?

זו שאלה מורכבת ואין עליה תשובה אחת.

היתרון של המסלולים הצמודים למדד בדרך כלל גובה הריבית,גובה קנסות וגמישות במחזור.

כמובן שלמסלול זה קיים גם חסרון שהוא בעצם מושפע מהעלייה של המדד והוא סיכון וחוסר יכולת לצפות את השינויים בעתיד וההחזר החודשי.

כפי שאתם רואים,אין תשובה אחת -האם כדאי או לא וכל התאמת המסלולים היא אינדיווידואלית לכל לווה.

ההמלצה שלי ,לפני לקיחת המשכנתה ובניית תמהיל לפנות ליועץ מקצועי על מנת לבדוק כמה סימולציות ולהתאים לכם את התמהיל המושלם לכם.

 

אירית – יועצת משכנתאות ופתרונות פיננסיים

דברו איתי היום כדי לשלם פחות מחר

ליצירת קשר:0506345137

מייל :[email protected]

 

 

ליעוץ ראשוני ללא התחייבות

השאירו פרטים לקבלת שיחה חוזרת!

דילוג לתוכן